Al uw medewerkers hebben op enige wijze een band met uw klanten.
De receptioniste bij de ontvangst van uw klant, de (preventie)assistente en mondhygiëniste door het terugkerende bezoek, al dan niet voor controle of behandeling.
Patiënten die uw personeel herkennen ervaren dit als positief. Het geeft een vertrouwd gevoel en er wordt een band opgebouwd. Voor uw praktijk is een ervaren en gemotiveerde medewerker van grote waarde, het borgt de professionaliteit en continuïteit van de praktijkvoering.
Het vertrek van een praktijkmedewerker heeft veelal niets te maken met het vak. De medewerker blijft hetzelfde beroep uitoefenen, alleen in een andere praktijk. Vraag is natuurlijk, waarom?
Dit heeft soms een praktische reden, zoals als andere werkdagen of reisafstand. De meeste medewerkers vertrekken echter omdat ze ‘de praktijk niet meer leuk vinden’. Wat kunt u als praktijkhouder of -manager doen om verloop te voorkomen?
Communiceer
Klinkt als een open deur, maar is zo belangrijk. Weet wat je medewerkers beweegt en waar ze in de praktijk tegenaan lopen. Ken hun wensen en grieven en probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden.
Regelmatig functioneringsgesprekken.
Door een open en gelijkwaardig gesprek verbeter je de onderlinge samenwerking. Een instrument dat hierbij niet mag ontbreken zijn (praktijk eigen) functieprofielen. Een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van functies binnen uw eigen praktijk waarmee verwachtingen en functioneren objectief wordt beoordeeld.
Frequent werkoverleg.
Bereid dit goed voor en zorg dat uw medewerkers input leveren. Het allerbelangrijkste van werkoverleg is echter dat gemaakte afspraken worden nagekomen. Maak hiervoor een actielijst met daaraan gekoppeld een tijdsplanning en leg vast wie verantwoordelijk is voor de uitvoering van de actie..
Bied leuk en uitdagend werk
Leuk en uitdagend werk geeft werknemers een goede reden om te blijven. Zorg ervoor dat medewerkers voldoende ruimte krijgen om werkzaamheden zelfstandig in te vullen. Verdeel algemene praktijktaken onder personeelsleden en geef ze de bijbehorende verantwoordelijkheid. Als je taken niet kunt loslaten en je personeel voortdurend achter de vodden zit, dan bederf je juist het werkplezier.
Geef waardering en erkenning
Werknemers hebben graag het gevoel dat hun dagelijkse inspanningen ertoe doen. Dat gevoel krijgen zij als prestaties worden erkend en gewaardeerd. Een eenvoudig compliment doet wonderen maar wordt nog te vaak vergeten.
Stimuleer groei en ontwikkeling
Iedereen werkt graag aan zijn groei en ontwikkeling. Dit is dan ook een effectieve methode om goede medewerkers te binden en te boeien. Bied praktijkmedewerkers de mogelijkheid om trainingen of beroepsbijeenkomsten te volgen.
De receptioniste bij de ontvangst van uw klant, de (preventie)assistente en mondhygiëniste door het terugkerende bezoek, al dan niet voor controle of behandeling.
Patiënten die uw personeel herkennen ervaren dit als positief. Het geeft een vertrouwd gevoel en er wordt een band opgebouwd. Voor uw praktijk is een ervaren en gemotiveerde medewerker van grote waarde, het borgt de professionaliteit en continuïteit van de praktijkvoering.
Het vertrek van een praktijkmedewerker heeft veelal niets te maken met het vak. De medewerker blijft hetzelfde beroep uitoefenen, alleen in een andere praktijk. Vraag is natuurlijk, waarom?
Dit heeft soms een praktische reden, zoals als andere werkdagen of reisafstand. De meeste medewerkers vertrekken echter omdat ze ‘de praktijk niet meer leuk vinden’. Wat kunt u als praktijkhouder of -manager doen om verloop te voorkomen?
Communiceer
Klinkt als een open deur, maar is zo belangrijk. Weet wat je medewerkers beweegt en waar ze in de praktijk tegenaan lopen. Ken hun wensen en grieven en probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden.
Regelmatig functioneringsgesprekken.
Door een open en gelijkwaardig gesprek verbeter je de onderlinge samenwerking. Een instrument dat hierbij niet mag ontbreken zijn (praktijk eigen) functieprofielen. Een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van functies binnen uw eigen praktijk waarmee verwachtingen en functioneren objectief wordt beoordeeld.
Frequent werkoverleg.
Bereid dit goed voor en zorg dat uw medewerkers input leveren. Het allerbelangrijkste van werkoverleg is echter dat gemaakte afspraken worden nagekomen. Maak hiervoor een actielijst met daaraan gekoppeld een tijdsplanning en leg vast wie verantwoordelijk is voor de uitvoering van de actie..
Bied leuk en uitdagend werk
Leuk en uitdagend werk geeft werknemers een goede reden om te blijven. Zorg ervoor dat medewerkers voldoende ruimte krijgen om werkzaamheden zelfstandig in te vullen. Verdeel algemene praktijktaken onder personeelsleden en geef ze de bijbehorende verantwoordelijkheid. Als je taken niet kunt loslaten en je personeel voortdurend achter de vodden zit, dan bederf je juist het werkplezier.
Geef waardering en erkenning
Werknemers hebben graag het gevoel dat hun dagelijkse inspanningen ertoe doen. Dat gevoel krijgen zij als prestaties worden erkend en gewaardeerd. Een eenvoudig compliment doet wonderen maar wordt nog te vaak vergeten.
Stimuleer groei en ontwikkeling
Iedereen werkt graag aan zijn groei en ontwikkeling. Dit is dan ook een effectieve methode om goede medewerkers te binden en te boeien. Bied praktijkmedewerkers de mogelijkheid om trainingen of beroepsbijeenkomsten te volgen.